Daisypath Friendship tickers

Friday, March 11, 2011

Udang Mentega

Tadi dah bubuh entry resepi siakap.. so now nak bubuh resepi Udang Mentega.. bagi aku, kalau boleh, nak masak apa yang simple sahaja n bahan senang carik.. lagipun, masa selalunya terhad..terutama bila ada kerja lain tp kita pun tak mahu tapau di kedai.. Ni resepi udang mentega, aku cedok n aku alter sket lah.. :-)

Udang Mentega (Sumber : Rasa Edisi 93)

bahan2:
200grm Udang Sedang
10 helai daun kari
4 biji kuning telur [aku guna 2 biji sahaja]
2 batang serai (dihiris halus)
3 sudu makan mentega
1 sudu makan susu cair [ aku tak bubuh pun]

2 ulas bawang putih (dihiris halus)
3 tangkai cili padi (dihiris halus)



cara:
1. Goreng udang terlebih dahulu sehingga masak.
2. Kemudian masukkan telur sedikit demi sedikit dan kacau sehingga kekuningan. Angkat dan tos.
3. Panaskan kuali, masukkan mentega , tumis bawang putih, serai, daun kari n cili padi sampai wangi.
4. Masukkan pula susu cair dan gaul rata.
5. Akhir sekali masukkan udang goreng kuning telur tadi.
6. Angkat dan sedia dihidangkan.


Apapun, selamat memasak..

No comments: